[Academy of Visual Arts] Философия и кино: диалоги об идеях и их воплощение [Дарья Зиборова]
140₽
Философия и кіно: діалоги про ідеї іїх втілення
34 години, 17 відео лекцій
Про курс
В ході курсу ми пропонуємо розглянути одні з найяскравіших, цікавих і впливових філософських ідей як давніх часів, так і сучасності, на прикладі всім відомих фільмів. І навчитися бачити більш глибокі смисли фільмів крізь призму філософських ідей.
Завдання курсу:
- за допомогою яскравих образів фільму зрозуміти глибокі філософські ідеї, допомогти своїй свідомості працювати в «філософському режимі»;
- простежити за тими механізмами і способами, які дозволяють втілювати ідеї в сучасному візуальному мистецтві, переводити ідею – в візуальний образ;
- побачити як складні, фундаментальні питання можуть бути висловлені різними способами: від філософських трактатів і релігійно-містичних навчань – до образів масової культури і анекдотів (не втрачаючи при цьому своєї глибини);
- навчитися бачити глибокий, філософський рівень будь-якого фільму і конструювати його самостійно.
Це не кінознавчий семінар, і ми будемо розглядати фільми не самі по собі, а з одного боку, як метафору, що допомагає краще зрозуміти ідею, зробити громоздку філософську концепцію простою і зрозумілою кожному, а з іншого боку – як яскравий образ, що дає нам загальне поле для розмови на важливі для всіх теми.
Діалог 1. Платон і Будда дивляться «Матрицю». Розмова про реальність та ілюзії. Печера Матриці та пустеля реальності, чи «ложки не існує».
Діалог 2. Рене Декарт і Френсіс Бекон дивляться «Початок». Сумніватися у всьому чи крутити дзигу?
Діалог 3. Сартр, Фромм та К’єркегор дивляться «Ванільне небо». Що вибрати – якщо реальність нудотна, а справжність важка? Чи маємо право на синю пігулку?
Діалог 4. Шопенгауер, Барт і Бодрійяр дивляться «Екзистенцію». Де кінчається реальність і починається гра?
Діалог 5. Сократ, Фрейд та Бадью дивляться «Контакт». Відкриваючи істину: діяти чи розмірковувати?
Діалог 6. Платон і Аристотель дивляться «Еквілібріум». Ідеальна держава та її вороги, або що заважає нам побудувати справедливе суспільство.
Діалог 7. Аристотель, Ніцше та Камю дивляться «Гаттаку». Пошук власного шляху – боротьба з обставинами, суспільством чи із собою?
Діалог 8. Сартр, Бубер і Левінас дивляться «Луна 2112». Я та Інший: пекло, діалог чи таємниця?
Діалог 9. Будда, Камю і Марк Аврелій дивляться «День Бабака». Людина в життєвому «глухому куті», або як подолати екзистенційну кризу.
Діалог 10. Конфуцій, Лао-Цзи та Будда дивляться «Весна, Літо, Осінь, Зима… і знов Весна». Про Шлях, його етапи та вибір.
Діалог 11. «Той, що біжить по лезу», або що таке людина. У пошуках людської сутності: питання Рідлі Скотта та відповідь Дені Вільнев
Діалог 12. Вітгенштейн, Бергсон та Хайдеггер дивляться «Прибуття». Мова, час, вибір. Як реальність може бути висловлена, або загадка часу та вільний вибір.
Діалог 13. Космос як виклик, космос як заклик: від «Космічної Одіссеї, 2001» Кубрика до «Гравітації» Каурона.
Діалог 14. Диспут про дар і благодать: «Догвілль» Ларса фон Трієра та «Бенкет Бабетти» Габріеля Акселя. Як ми зустрічаємо дари та відповідаємо на них?
Діалог 15. Питання про природу зла: «Будинок, який побудував Джек» та «Меланхолія» Ларса фон Трієра. Автор, мистецтво та діагноз нашої цивілізації.
Діалог 16. «Повернення» Андрія Звягінцева – від психологічної драми до богословського кіно. Біблійний контекст історій про «батьків та дітей».
Діалог 17. Спокутна жертва: «Вбивство священого оленя» Йоргоса Лантімоса та «Жертвопринесення» Андрія Тарковського. Як жертва може зупинити апокаліпсис?
Майстер курсу — Дар’я Зіборова
О курсе
34 часа, 17 видео лекций
В ходе курса мы предлагаем рассмотреть одни из самых ярких, интересных и влиятельных философских идей как древнейших времен, так и современности, на примере всем известных фильмов. И научиться видеть более глубокие смыслы фильмов через призму философских идей.
Задание курса:
- посредством ярких образов фильма понять глубокие философские идеи, помочь своему сознанию работать в «философском режиме»;
- проследить за механизмами и способами, которые позволяют воплощать идеи в современном визуальном искусстве, переводить идею – в визуальный образ;
- увидеть как сложные, фундаментальные вопросы могут быть высказаны разными способами: от философских трактатов и религиозно-мистических учений – до образов массовой культуры и анекдотов (не теряя при этом своей глубины);
- научиться видеть глубокий, философский уровень любого фильма и конструировать его самостоятельно.
Это не киноведческий семинар, и мы будем рассматривать фильмы не сами по себе, а с одной стороны, как метафору, помогающую лучше понять идею, сделать громоздкую философскую концепцию простой и понятной каждому, а с другой – как яркий образ, дающий нам общее поле для разговора на важные для всех темы.
Диалог 1. Платон и Будда смотрят «Матрицу». Разговор о реальности и иллюзиях. Пещера Матрицы и пустыня реальности или «ложки не существует».
Диалог 2. Рене Декарт и Фрэнсис Бэкон смотрят «Начало». Сомневаться во всем или крутить волчок?
Диалог 3. Сартр, Фромм и Кьеркегор смотрят «Ванильное небо». Что выбрать – если реальность приторная, а подлинность тяжелая? Имеем ли право на синюю таблетку?
Диалог 4. Шопенгауэр, Барт и Бодрийяр смотрят «Экзистенцию». Где кончается действительность и начинается игра?
Диалог 5. Сократ, Фрейд и Бадью смотрят «Контакт». Открывая истину: действовать или размышлять?
Диалог 6. Платон и Аристотель смотрят «Эквилибриум». Идеальное государство и его враги или мешающие нам построить справедливое общество.
Диалог 7. Аристотель, Ницше и Камю смотрят «Гаттаку». Поиск собственного пути – борьба с обстоятельствами, обществом или с собой?
Диалог 8. Сартр, Бубер и Левинас смотрят «Луна 2112». Я и Другой: ад, диалог или тайна?
Диалог 9. Будда, Камю и Марк Аврелий смотрят «День Бабака». Человек в жизненном «тупике», или как преодолеть экзистенциальный кризис.
Диалог 10. Конфуций, Лао-Цзы и Будда смотрят «Весна, Лето, Осень, Зима… и снова Весна». О Путь, его этапах и выборе.
Диалог 11. «Бегущий по лезвию», или что такое человек. В поисках человеческой сущности: вопросы Ридли Скотта и ответ Дени Вильнев
Диалог 12. Витгенштейн, Бергсон и Хайдеггер смотрят «Прибытие». Язык, время, выбор. Как реальность может быть выражена или загадка времени и свободный выбор.
Диалог 13. Космос как вызов, космос как призыв: от «Космической Одиссеи, 2001» Кубрика до «Гравитации» Каурон.
Диалог 14. Диспут о даре и благодати: «Догвилль» Ларса фон Триера и «Пир Бабетты» Габриэля Акселя. Как мы встречаем дары и отвечаем на них?
Диалог 15. Вопрос о природе зла: «Дом, который построил Джек» и «Меланхолия» Ларса фон Триера. Автор, искусство и диагноз нашей цивилизации.
Диалог 16. «Возвращение» Андрея Звягинцева – от психологической драмы до богословского кино. Библейский контекст историй об «отцах и детях».
Диалог 17. Искупительная жертва: «Убийство священного оленя» Йоргоса Лантимоса и «Жертвоприношение» Андрея Тарковского. Как жертва может остановить апокалипсис?
Курс на русском языке. на украинском